måndag 24 juni 2013

Middagstips


Sommarsallad i fint fat från Mateus köpt hos Fröken Röd
 



Hej alla goa bloggisar!
 
 
Här hemma går det i lugn takt idag, första semesterveckan har precis börjat och vädret är på topp. Vi har varit och köpt oss ett "litet hemmaspa" som vi håller på fyller med vatten nu. Vi brukar ha en sån där blå ovan jord pool ni vet men den gick sönder förra året så nu fick det bli en med värme & bubblor istället. Vi har funderat hit & dit hur vi skulle göra, men igår när vi var hos Carin en sväng blev vi övertygande om att det var en sån här vi ville ha. Dom hade nämligen köpt en sån och pratade så varmt om den!
 
 
Härom dagen gjorde jag en riktigt god sommarsallad med limecreme som jag serverade med grillad lax & bröd..mumsigt! Jag la upp bilder på IG och då ville Linda så gärna ha receptet så här kommer det, ja det är till er andra också såklart..:-) 
Varsågoda!
 
 
Sommarsallad
 
Olika sorters sallad (ta era favoriter, finns ju så många goda att välja på)
Gurka
Rödlök
Grillad halloumi
Jordgubbar
Nötter (jag tog kanderade & cashew)
 
 
Limecreme
 
2 dl turkisk yoghurt
 1 lime
1 msk honung (flytande)
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
 
Riv skalet av limen och pressa ur saften och lägg allt i en skål
Häll i yoghurten
Pressa i vitlöken
Häll i honungen
Blanda väl och  smaka av med salt & peppar
 
Servera med grillad lax & ett gott bröd!
 
 ♥ 
 
Svar till anonym
 
Ja jag har en dotter till, Elma 14 år.
Hon tycker inte alltid om att vara med på kort och midsommarafton va just en sån dag. Och jag vill inte tvinga henne utan tar kort på henne när hon är med på det och vill därför fanns hon inte med på bilderna i förra inlägget men hon var såklart med och firade med oss. Sen som jag skrev var jag lite dålig på att fota den dagen därför fanns tyvärr inte alla med på bild.
 
 
 
Ha en fin dag i solen
Kram Susanne
 
 
 


13 kommentarer:

Razzy sa...

Mmmm den där salladen skall genast testas :) Härligt med semester, själv så har jag 3 låååånga veckor kvar tills jag får min

// Eva

Linda sa...

Tusen tack för receptet! :)

Kram Linda

Unknown sa...

Låter jätte gott!! Den skall vi testa här hoss oss med :)

Ha en häärlig semester!!

Stor kram, Nina

anettan sa...

Det ser gott ut. Hoppas du får en fin semester. Kram Anette

Lena - gott för själen sa...

Verkar supergod den där salladen.

Mysigt med hemmaspa!

Kram Lena

Anonym sa...

Skönt med semester :) Vad jobbar du med till vardags?

kustnära sa...

Det här ska vi prova! När vi grillar lax brukar vi droppa över den med limejuice också det blir supergott. Ta först salt, citronpeppar, gnutta socker på laxfilén, sedan droppar du över limejuicen därefter strö på lite dill. Låt gärna laxen få ligga och marinera en stund medans ni förbereder grillen och tillbehören. Ni blir inte besviken:) Ha en fortsatt trevlig semester! Väntar på bilder från ert nya utomhusspa...

mammaxtre sa...

Ett hemmaspa låter alldeles underbart! Njut bara njut!

My everyday life sa...

Den salladen måste jag prova. Älskar lätt kall mat på sommaren. Kram Nina

Titta in hos Thess sa...

Det där såg förskräckligt gott ut !!!!
Kanske något att testa till helgen.

Kram Thess

Gabriella sa...

Åh så gott, härligt! Tack och bock för receptet=)

Birgit sa...

Har sett att du har en vit vas eller urna från Rif. Önskar en men undrar om den är stor och klumpig eller om den är lättplacerad, 33 cm hög. Svara bara om du har lust.

Villa Ell sa...

Så härligt med ett hemmaspa!!!
Halloumi är nästan ett måste i sommarsalladen eller bara steka upp den med lite citronpeppar på -gott gott!

Kram Sandra