tisdag 28 januari 2014

Det där med att hänga tavlor



Snygg tavelvägg, eller hur..?
(Alla bilder i inlägget är från Pinterest)


 
 
Det där med att hänga tavlor!
Det är ett mycket omskrivet ämne på både bloggar och i magasin och det är inte lätt, det tror jag att vi allesammans kan skriva under på.
Men då är det perfekt med dessa tavellister som finns i olika längder och färger!
Man kan lätt förändra utan att behöva göra nya hål i väggen (många av er, precis som jag tycker det är lite småjobbigt) plus att man kan ha lite andra roliga saker på dom också.
 
 
Men en hederlig tavelvägg är ju bara sååå fint, har länge suktat efter det men det har inte blivit av, inte än iaf!
Då finns det en del saker man bör tänka på.
 
Vilka ramar ska det vara, samma färg eller blanda hejvilt.
Ramstorlekar, alla lika eller blanda olika storleker och former. Väljer man alla lika så blir det ett mer strikt intryck medans en blandning av ramar och storlekar ger mer liv.
Ett bra tips är att lägga ut tavlorna på golvet tills man får det som man vill ha det, sen fota det så man kommer ihåg hur slutresultatet ska bli!
 
 
Hittade en sida där ni kanske kan få lite tips och ideér på detta, Picturewall!
 





Att hänga i trappor är en konst i sig.
Det här va jättefint tycker jag!



Trevlig kväll till er alla
KRAM


 
 

10 kommentarer:

Hörnhust nr11 sa...

Ja, det att göra hål i väggen för en tavla eller något annat har jag förstått, av ganska många, känns besvärligt. För mig har det aldrig varit ett problem då det är så lätt att åtgärda skadan =)
Den sista bilden i ditt inlägg är definitivt min favorit. Snygg matchning med svarta och vita ramar till den fina väggen.
Tack för inspo, ha en härlig kväll.
Kram kram från Annika på alvsalen.se

Lena - gott för själen sa...

Ja, det är verkligen svårt! Tack för bra tips. Måste kolla vidare på den länken.

Kram Lena

Frederica sa...

Ja det är riktigt svårt!
Jag gillar att försöka göra den "udda", att inte bara ha ett rakt streck, samma storlek, samma färg.. :)
Men sen kan jag erkänna att det finns många spikhål på mina väggar, haha.

Ha en fin kväll!
Kramar

baraetthem sa...

Ja, det är ju så snyggt!! Och visst är jag också sugen på en men det är ju det här ed hålen i väggen som blir.. Men ibland ska man inte funderar så mycket utan bara göra. Jättebra inspiration visar du!

Kram fredrika

baraetthem sa...

Ja, det är ju så snyggt!! Och visst är jag också sugen på en men det är ju det här ed hålen i väggen som blir.. Men ibland ska man inte funderar så mycket utan bara göra. Jättebra inspiration visar du!

Kram fredrika

Sallys hus sa...

Hej hej!
Ja det var mycket fina tips.. Det är verkligen inte helt enkelt det där. Jag har egentligen aldrig varit rädd för att göra hål i väggarna utan spikar hej vilt. Tänker att blir det fel får jag sätta om så att tavlorna täcker hålen... Men nu sen vi renoverade har jag blivit lat..eller lite feg.. eller så vet jag bara inte hur jag vill ha det..;)
Bra inlägg!
Kraaaaaaam Katarina

Unknown sa...

Ja gud ja, det är ju sketasvårt att hänga tavlor snyggt! Tack för tips, behövert så jag jag har lite tavelfunderingar..

Kram och ha en fortsatt fin kväll,
Catta

Ekenäsliv sa...

Tack för massa bra inspiration!
Samlar på mig då tanken är att vi ska ha en tavelvägg i vardagsrummet när vi gjort om där.
Tror nog jag tänker satsa på svarta ramar, men i olika storlekar och former.Sen gäller det att samla på sig motiv med;-)
Hoppas allt är fint med dig!
Kram Anna

anettan sa...

Det är inte lätt det där. Visst är det snyggt med tavlor även om jag nog tyckte att det kanske var lite många....haha. Kram Anette

Perlan ❥ sa...

Det är så sabla läckert... Har länge tänkt tanken på en tavelvägg bakom tvn med mina gotlands bilder.. och kommer absolut blanda färger på ramarna.. det ser mer levande ut då tycker jag :-)
kram